Acilen
“Türkiyenin Anadilleri Kurumu”nu Oluşturulmalı
Geçtiğimiz ay, önce Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ve hem
ardından da Milli Eğitim Bakanı Ömer Dinçer’in Lazca’nın da aralarında
bulunduğu anadillerimize ilişkin açıklamaları medyada yer aldı. Lazca’nın da
seçmeli dersler arasında yer alacağı duyuruldu. Bütün bu açıklamaların hemen
ardından da medyada bir tartışma başladı. Kimileri hükümetin anadillerimize
yönelik “seçmeli ders” yaklaşımının yanlış olduğu söyledi; anadillerimizin “zorunlu ders” kapsamında
olması gerektiğine vurgu yaptı. Kimileri de “Anadili Öğretimi/ Eğitimi”
değil “Anadilde Öğretim/ Öğretim” yapılmasının daha doğru olacağına yönelik bir
yaklaşım sergiledi. Ben bu konularda bir değerlendirme yapmak istemiyorum.
Çünkü bu işlerin nasıl olacağına ilişkin somut bir açıklama ve bilgiye sahip
değiliz.
Hükümet; Lazca gibi, Abazaca
gibi, Çerkesçe gibi, Gürcüce gibi anadillerimize sahip çıkmalıdır.
Anadillerimizin geliştirilip kurumsallaştırılmasını ve yaygınlaştırılmasını
desteklemelidir. Bu, devletin görevi ve
sorumluluğudur. Bütün bunları söylemekte haklı sebeplerim var. Biz bu sınırlar içinde yalnızca vergi
ödemiyoruz; yalnızca askerlik
yapmıyoruz. Bizim dedelerimiz de emekler vererek, terlerini dökerek, kanlarını
akıtarak bizlerin anadil haklarının
bedelini çok önceden fazlasıyla ödediler. Çoğu doğru dürüst Türkçe
bilmiyordu. Ancak onların çocukları,
okullarda anadil dersleri okumak şöyle dursun, kendi anadillerini konuştukları
baskı ve şiddetle karşılaştılar; travmalar yaşadılar. Kimlikleri yok sayıldı;
anadilleri yok edilmeye çalışıldı.
Lazların Doğu Karadeniz Bölgesinde tarihsel
olarak yerlisi oldukları ve yoğun olarak yaşadıkları yörelerdeki okullarda ve
yine toplu olarak yaşadıkları ve “93 Muhaciri Köyleri “olarak bilinen Batı Marmara
Bölgesinde, çeşitli yörelerdeki
okullardaki öğrencilerin düzeylerine göre;
Lazca anadil sınıfları oluşturulması, buralarda Lazca anadil okutulması,
Lazca drama dersleri ve Lazca müzik dersleri
verilmesi; TRT’nin haberler ve
belgeseller dahil Lazca radyo ve televizyon yayınlar yapması;
Kültür Bakanlığının Lazca masal kitapları, Lazca çizgi filmler ve Lazca
şarkı kasetleri yayınlaması; Halk Eğitim
Merkezlerinde de isteyenlere Lazca dil ve Lazca drama dersleri verilmesi ve
Lazca şarkı koroları oluşturulması bir bütünlük içinde
değerlendirilmelidir.
Bütün bunların hangi kurum/lar eliyle ve hangi “yetişmiş personel” ile
gerçekleştirileceğine kafa yorulmalıdır. Bütün bunlar hangi maddi kaynak ile
desteklenecek?! Bence bütün mesele bu!
Bu meseleyi de ancak isterse devlet çözebilir. Öncelikle Kültür Bakanlığı ve
Milli Eğitim Bakanlığı ile koordineli çalışacak bir “Türkiyenin diğer Anadiller
Kurumu” oluşturulmalı. Lazca gibi anadilleri burada temsil edilmeli. Her
anadilinin bir çalışma komisyonu oluşturulmalı. Bu komisyon, o anadilleriyle
ilgili çalışmaları olan kişi ve bu alanda çalışan dernek temsilcilerinden
oluşmalı. Örneğin, oluşturulmasını
önerdiğim “Türkiyenin diğer Anadiller Kurumu”nun “Lazca Komisyonu” neler
yapabilir?! Öncelikle yirmi yıldır Türkiye’de kullanılan ve genel kabul görmüş
alfabe ile on bin kelimelik standart
Türkçe-Lazca, Lazca-Türkçe bir sözlük hazırlayabilir. Lazca Masal
kitaplarını baskıya hazır hale getirebilir. Okullardaki Lazca anadil dersleri
için kitaplar hazırlayabilir. Lazca drama dersleri materyallerini
hazırlayabilir. Lazca halk şarkıları kataloğu hazırlayabilir. Radyo ve
televizyonda Lazca haber, belgesel vb. hazırlayacak ve sunacak personeli
yetiştirebilir. Bütün bunların gerçekleştirilebilmesi en fazla üç ay alır. Biz
Laz aydınları bu alanda yirmi yıldır çalışıyoruz. Bu görevleri üstlenecek
bilgi, deneyime ve ilişkilere sahibiz.
Hükümetin, özerk yapıdaki
“Türkiyenin diğer Anadiller Kurumu”nu oluşturması ve maddi destek sağlamasıyla
anadillerimizin geleceğe kurumsal olarak taşınmasının önündeki engeller büyük
kaldırılmış olacaktır. İsrail’deki iki Çerkes Köyünü hatırlayalım. İsrail, bu
sorunu çözebilmişse, Türkiye de çözebilir. Konu, ehil ellere teslim edilmeli.
Ali İhsan Aksamaz,
yusufbulut.org, Lazca.org, 11. 07. 2012
https://www.youtube.com/watch?v=OQ7foG5OybIhttps://www.youtube.com/watch?v=pjqAlo5ZAMk
Hiç yorum yok:
Yeni yorumlara izin verilmiyor.