“YEREL DİLLER”: ANADİLLERİ YAŞATMAK MI? ÖLDÜRMEK Mİ?
“Soğuk Savaş Yılları” sonrasındaki
yeni süreçte ortaya çıkan bazı çalışmalar , Lazların birden fazla resmî
ideoloji ve resmî tarih tezinin kuşatması altında olduğunu gözler önüne
sermiştir. 20. yüzyılda yaratılan resmî ideolojiler, Lazları ileriye yönelik
olarak şekillendirmeye çalışmakla yetinmez: Resmî tarih tezleriyle de;
geçmişlerini, şekillendirmeye çalışacağı gelecekleriyle uyumlu hale getirmek
için olağanüstü bir çaba harcar. Lazları kuşatan resmî ideolojiler
birbirleriyle çatışma halinde olmalarına rağmen, Laz tarihini çarpıtma , Laz
dilini yok etme ve Laz kimliğini ortadan kaldırma noktasında birleşirler. 20.
yüzyılda kendilerini ortaya çıkaran uluslararası yapılanmalar ortadan kalkmış
olmasına rağmen, bu resmî ideolojiler ve onların emrindeki resmî tarih tezleri
hâlâ etkilerini sürdürebilmektedir.
Lazların tarihsel olarak toplu
yaşadıkları Güneydoğu Karadeniz Bölgesi ve Güney Kafkasya 1. yüzyıldan başlamak
üzere 20. yüzyılın ilk çeyreğine kadar önce çeşitli imparatorlukların sonra da
emperyalistlerin savaş alanı haline gelmiştir. Bu savaşlar, hem Lazların bugün
yaşadıkları coğrafyayı hem de tarihlerini şekillendirmiştir.
İSLÂMİYETİN KABULÜNE KADAR KISA
TARİHÇE
“Kolh”lardan, “Laz” adıyla ilk bahseden 1.
yüzyıl tarihçisi Plinius olmuştur. 2. yüzyıl tarihçisi Arrianus zamanında
Lazlar, (günümüzde Abhazya sınırları içinde kalan) Sohumi’den başlamak üzere
“Trabzon”a kadar olan bölgede yaşamaktaydı. Roma/ Bizanslıların “Laz” dedikleri
bu halkı Gürcüler ve Abhaz-Abazalar “Megrel” olarak adlandırır.
Günümüzde Türkiye ve Gürcüstan’da
yaşayan ve Müslüman olanları “Laz”, yalnızca Gürcüstan’da yaşayan ve
Hıristiyan olanları ise “Megrel” adıyla özdeşleşmiştir. Roma/ Bizanslıları
“Lazika” dedikleri krallıklarına da Gürcüler ve Abhaz-Abazalar “Egrisi”der.
Lazika (Egrisi)krallığı, bugünkü Abhazya, Megrelya, İmereti, Acara, Guria
topraklarını kapsamaktaydı.
1461’e kadar “Trabzon Krallığı”nın
yönetimi altındaki “Lazia Teması”nda yaşayan Lazlar, “Rum” yönetimiyle çatışma
içindeydi. Bu durum, Lazları Osmanlıların “doğal” müttefiki haline getiriyordu.
“Trabzon Krallığı”nın Osmanlıların eline geçmesinden sonra sonra da Lazlar
“özerklik” lerini koruyabilmiş ve yerel derebeylerinin yönetiminde
yaşamışlardır. Bu “özerklik”, görünürde Hıristiyan, özde Pagan olan Lazların,
süreç içinde İslâmiyeti kabul etmelerinde
kuşkusuz önemli bir faktör olmuştur.
OSMANLI-RUS SAVAŞLARI BİR DÖNÜM
NOKTASI OLDU
Osmanlı yönetimindeki “Lazistan
Sancağı”nda yaşayan Müslüman Lazlar, 19. yüzyıldaki “Osmanlı-Rus Savaşları” ve
Birinci Dünya Savaşı sırasında “Müslüman Osmanlı Devleti”ne tam bir bağlılık
göstermişlerdir. Bu dönemde imparatorluklar saflarını çıkarlarına göre
belirlerken , imparatorluklar içindeki “etnik gruplar” ise saflarını
dinlerine göre belirlemiştir. Örneğin, Güney Kafkasya’daki savaşlarda Müslüman
Lazlar ve Acarlar “Müslüman Osmanlı Devleti”ni, Hıristiyan Ermeniler ve
Gürcüler/ Kartveliler “Hıristiyan Çarlık Rusyası”nı desteklemiştir.
Lazların Osmanlı Devleti’ne
göstermiş oldukları ve bazı yabancı yazarların “şaşırtıcı” buldukları bağlılık,
omlar açısından telâfisi mümkün olmayan sonuçlar doğurmuştur. Osmanlı
Devletinin, Çarlık Rusyası karşısındaki her yenilgisi, Müslüman Lazları
kitlesel göçlerle yüz yüze bıraktı. Marmara Bölgesindeki günümüz “diaspora”sı
“Osmanlı-Rus Savaşları” sonucunda ortaya çıkacaktı. 1915’te, Çoruh Vadisinde
yaşayan 52.000 Müslüman Acar ve Lazdan yalnızca 7.000’inin hayatta kalabilmesi
nüfus kayıpları konusunda önemli bir örnektir. Bütün bu “zorunlu” kitlesel
kopuşlar ve katliamlar, Lazların “doğal” olmayan “yok oluş süreci”ni
hızlandıran önemli bir başka gelişmeydi.16 Mart 1921 tarihli Moskova Antlaşması
sonucunda da aynı coğrafyadan “zorunlu” kitlesel kopuşlar yaşanacaktı.
MÜSLÜMAN LAZLAR KURTULUŞ SAVAŞI’NA
DA DESTEK VERDİ
Müslüman Lazların, “İslâm
Milleti”nin Anadolu’daki Kurtuluş Savaşı’na bağlılığı da tamdı. Mustafa Kemal,
1 Mayıs 1920’de Meclis’te yaptığı konuşmada “İslâm Milleti”ne vurgu yapıyordu:
Burada maksut olan ve meclis-i alinizi teşkil eden zevat yalnız Türtk
değildir.Yalnız Çerkes değildir. Yalnız Kürt değildir. Yalnız Laz değildir.
Fakat hepsinden mürekkep anasır-ı İslâmiyedir, samimi bir mecmumadır.
Binaenaleyh bu heyet-i aliyenin temsil ettiği, hukukunu, hayatını, şeref ve
şanını kurtarmak için azmettiği emeller, yalnızca bir unsur-u İslâma münhasır
değildir. Anasır-ı İslâmiyeden mürekkep bir kitleye aittir. ”
Nazım Hikmet, “Arheveli İsmail”in
şahsında Lazların Kurtuluş Savaşı’na katkılarını anlatır:
“...Ve çok uzak çok uzaklardaki
İstanbul limanında gecenin bu geç vakitlerinde kaçak silâh ve asker ceketi
yükleyen Laz takalar. hürriyet ve ümit su ve rüzgârdılar....“
Cumhuriyet dönemiyle birlikte,
yönetime hakim olan “tek ulus”, “tek dil” anlayışıyla“ Lazistan Sancağı”
lâğvedildi. Sonraki yıllarda bu sancak içinde yer alan ve Lazların yoğun olarak
yaşadıkları Pazar, Ardeşen, Çamlıhemşin ve Fındıklı Rize’ye; Arhavi, Hopa ve
Borçka Artvin’e bağlandı. Bu yörelerdeki tarihsel yerleşim birimlerinin adları
değiştirildi. “Bu sürec”e TKP 1926 Programı şöyle karşı çıkıyordu :
“...TKP.. Halk Fırkasının Müslüman azınlıkları zorla Türkleştirmek, Hıristiyan ve Musevî azınlıkları da ezmek siyasetine her vasıtayla karşı koyar...TKP, onlar için hukukta tam bir eşitlik; dillerini kullanmak ve kültürlerini yayma ve eğitim konularında tam bir serbestî...talep eder.(madde 11) ”
“...TKP.. Halk Fırkasının Müslüman azınlıkları zorla Türkleştirmek, Hıristiyan ve Musevî azınlıkları da ezmek siyasetine her vasıtayla karşı koyar...TKP, onlar için hukukta tam bir eşitlik; dillerini kullanmak ve kültürlerini yayma ve eğitim konularında tam bir serbestî...talep eder.(madde 11) ”
OKULLARDA “TEMİZLİK VE İNTİZAM
KOLU”, “KIZILAY KOLU ” VE
“LAZCA KONUŞANLARLA MÜCADELE KOLU ”
“LAZCA KONUŞANLARLA MÜCADELE KOLU ”
1930’lu yıllardan başlamak üzere, Lazca gibi “konuşanları sayıca (daha) az diller”in veya “yerel diller”in konuşulma
alanları ev içiyle sınırlandırılmaya çalışılır. Bu konuda Manisa Mebusu Mehmet
Sabri Toprak’ın 1938’de verdiği kanun tasarısı çarpıcı bir örnek oluşturur. Bu
tasarı, Türk vatandaşlarının evlerinin dışında umuma açık yerlerde, her zaman
Türkçe konuşmalarını, aksi takdirde 1-7 gün arasında hapis ve 10 ile 100 kuruş
arasında para cezasını öngörüyordu. Bunların diplomalarına da el konulacak ve
doktorluk, öğretmenlik ya da gazetecilik yapamayacaklardı. Ceza olarak toplanan
paraların bir bölümü de “ihbarcılar”a “ödül” olarak dağıtılacaktı. Yine bu
tasarıya göre Türkçe bilmeyen Türk vatandaşları bir yıl içinde öğrenmeye
mecburdu. yoksa, onları Türk vatandaşlığından çıkartılmak bekliyordu.
Dönemin Antalya Mebusu Rasih Kaplan
Meclis’te yaptığı konuşmada şunları söylüyordu : “ ... Bazı unsurlar pek
arsızca hareket ederek Türk milletinin diline hürmet etmiyorlar. Evlerinde
istedikleri dili konuşabilirler. Fakat umumi yerlerde... bir kısım Türk
vatandaşının konuştuğu Türkçe değildir. Ey vatandaş, eğer Türk vatandaşı isen
Türk diline saygı göster. Karşındaki Türkleri de rencide etme.
”Dil yasaklarıyla ilgili olarak
M.Recai Özgün’ün tanıklığı oldukça ilginç:
“...Otuzlu yıllarda okullarda Temizlik ve İntizam Kolu, Kızılay Kolu... gibi isimlerle çalışma kolları oluşturulurdu ... Bunlar arasında “Lazca Konuşanlarla Mücadele Kolu” diye bir kol daha vardı. Ben dördüncü ve beşinci sınıfta iken bir müddet bu kolun başkanlığını yaptığımı hatırlıyorum ... Bu işi ... faydalı olduğuna inanarak yapardık. Çünkü talebeler de öğretmenler de Laz kökenli idiler ve Türkçeleri meramlarını ifade edemeyecek kadar bozuktu ...
“...Otuzlu yıllarda okullarda Temizlik ve İntizam Kolu, Kızılay Kolu... gibi isimlerle çalışma kolları oluşturulurdu ... Bunlar arasında “Lazca Konuşanlarla Mücadele Kolu” diye bir kol daha vardı. Ben dördüncü ve beşinci sınıfta iken bir müddet bu kolun başkanlığını yaptığımı hatırlıyorum ... Bu işi ... faydalı olduğuna inanarak yapardık. Çünkü talebeler de öğretmenler de Laz kökenli idiler ve Türkçeleri meramlarını ifade edemeyecek kadar bozuktu ...
”Yılmaz Avcı’nın traji-komik anısı
da şöyle :
“ ... Okullar açıldığı gün öğretmenimizin okulda Lazca konuşmayı yasaklaması ile beraber bizim de en önemli iletişim kaynağımız kesilmiş oldu. Ancak teneffüslerde, öğretmenden uzak olduğumuz noktalarda kontrollü olarak Lazca konuşabiliyorduk. Zira, Türkçe bize çok zor geliyordu. Tabi bu arada yakayı suçüstü ele verenler de mutlaka cezalarını çekiyorlardı. Yine bir gün teneffüse çıkar çıkmaz, hala oğlu Muhammet’in, okulun önünden geçmekte olan bir atı görür görmez, iyi Türkçe bildiğini bizlere ispat etmek istercesine,“Aha, tskheni gelii !!! (İşte, at geliyor!!!) “diye bağırmasıyla beraber, öğretmenin parmaklarının kulağına yapışması bir oldu. Öğretmen, “Aha, tskheni gelii, haa !!!” diye bağırıp bir tokat yapıştırdı. Sonra bi ve bir daha ... Bu olaydan sonra bizler de çaktırmadan Lazca konuşabilmek için bir arayış içine girmiştik ... O büyük mücadele sonunda, öğretmenin galip geldiğini söylemeye her halde gerek yok !
“ ... Okullar açıldığı gün öğretmenimizin okulda Lazca konuşmayı yasaklaması ile beraber bizim de en önemli iletişim kaynağımız kesilmiş oldu. Ancak teneffüslerde, öğretmenden uzak olduğumuz noktalarda kontrollü olarak Lazca konuşabiliyorduk. Zira, Türkçe bize çok zor geliyordu. Tabi bu arada yakayı suçüstü ele verenler de mutlaka cezalarını çekiyorlardı. Yine bir gün teneffüse çıkar çıkmaz, hala oğlu Muhammet’in, okulun önünden geçmekte olan bir atı görür görmez, iyi Türkçe bildiğini bizlere ispat etmek istercesine,“Aha, tskheni gelii !!! (İşte, at geliyor!!!) “diye bağırmasıyla beraber, öğretmenin parmaklarının kulağına yapışması bir oldu. Öğretmen, “Aha, tskheni gelii, haa !!!” diye bağırıp bir tokat yapıştırdı. Sonra bi ve bir daha ... Bu olaydan sonra bizler de çaktırmadan Lazca konuşabilmek için bir arayış içine girmiştik ... O büyük mücadele sonunda, öğretmenin galip geldiğini söylemeye her halde gerek yok !
”Bugün kendisi bir ilköğretim okulu
öğretmeni olan bir arkadaşım, “o dönem”e ilişkin tanıklığını şöyle aktarıyor :
“Türkçeyle ilk tanışmam, annemin
beni elimden tutup kayıt yaptırmak için okula götürdüğü gün oldu. Bir odaya
girdik. Annemin elini sıkı sıkı tutuyordum. Sonradan müdür olduğunu öğrendiğim
adam, bir şeyler konuşuyordu. Ben ise hiçbir şey anlamıyordum.(...)
Artık sınıftaydım. Sıramda oturuyor,
bir yandan da okul bahçesinde bekleyen annemi gözlüyordum. Sınıftaki öğretmenin
konuşması yine benim bilmediğim bir dildeydi ve O’nu anlamıyordum.
Teneffüsler benim için oyun oynamak
için değil, arkadaşlarımla (Lazca ) konuşma ihtiyacını karşılayabildiğim yegâne
zamanlardı.
Derslerin teneffüslerden sonraki ilk
beş dakikası dayak seansları ile geçiyordu. Suçumuzun ne olduğunun bilincinde
değildik. Sonraları anladık ki, suçumuz Lazca konuşmakmış. Lazca konuşanların
isimlerini okulda kurulu olan “Lazca Konuşturmama Kolu” görevlileri okul
idaresine bildiriyordu. Bu görevliler, yaşça bizden daha büyük olanlardı. Bütün
günlerimiz “bu uygulamalar”la geçiyordu.
Bir süre sonra, dayak yememek için
Lazca konuşmamayı, yani susmayı tercih ettim. Başka bir dil, yani Türkçeyi
bilmiyordum ve dolayısıyla da dersleri anlamıyordum. Tahtada yazılı olanları
muntazaman defterime geçiriyordum. Öğretmen, başarılı bir öğrenci olduğumu (!)
düşünmüş olacak ki, ikinci sınıfa geçtim.
İkinci sınıfta yavaş yavaş Türkçe
konuşmaları anlamaya başladım. Aradan yıllar geçti. Lazca konuştuğumuz için
bizi döven öğretmenimizle “bu konu”yu konuştum. “Lazca Konuşturmama Kolu” diye
“eğitsel kol”un olduğunu O’ndan öğrendim.
“Niye bizi çok dövüyordunuz? Çok mu
yaramazdık?” diye kendisine sorduğumda şu cevabı verdi : “ Hayır! Seni uslu bir
çocuk olarak hatırlıyorum.”
“Sizden yediğim sopaları birbirine
eklesem Boğaz’a üçüncü köprü olur.”
Öğretmenimiz, bugün güzel (!) Türkçe
konuşmamızı “bu uygulamalar”a bağlıyor. “Başarılı” olduğunu kabul etmek gerek!
“O dönem”de “riskleri göze alanlar”
da görülür. Kimi tanıklar, kimi Hoca efendilerin cemaatlarına Lazca vaazlar
verdiğini; kimi tanıklar da, kimi öğretmenlerinin her mahalleden bir çocuğa
düşecek şekilde ve aralarında değiştirmeleri şartıyla , “Lazuri Alboni”(Lazca
Alfabe)dağıttığını hatırlıyor.
Lazca konuşanlara belediyeler bile
“ceza kesme” yetkisine sahiptir. Lazcanın konuşulmasını önlemeye yönelik
“tedbirler”le yetinilmez;“CHP’nin tek parti yönetimi”, Sovyetler Birliği
Lazlarının yayınladıkları “Mç’ita Muruntskhi ”(Kızıl Yıldız) adlı gazetenin
Türkiye’ye sokulmasını da yasaklar.“CHP’nin tek parti yönetimi”nin, “dil yasağına
yönelik bu uygulamalar”ı siyasî alanda da etkisini gösterir.
Nihal Atsız, “Vasiyetname”sinde
yurttaşları hakkında şu ifadeleri de kullanır: “... Ermeniler, Çerkezler,
Kürtler, Abazalar, Boşnaklar, Arnavutlar, Pomaklar, Lazlar, Lezgiler,
Gürcüler, Çeçenler, içer(de)ki düşmanlarımızdır ... ”CHP 9. Bürosu tarafından,
“İkinci Dünya Savaşı yılları”nda hazırlanan raporu irdeleyen Rıdvan Akar,
Lazlara yönelik “tasarılar” hakkında şunları yazıyor:
“... anadilleri Türkçeden başka
olan, ancak küçük gruplar halinde yaşayan Müslüman yurttaşlar konu ediliyor ...
Toplu halde yaşadıkları için kendi dil ve geleneklerini muhafaza eden bu
topluluklar potansiyel tehlike olarak anılıyor ... Lazların sınır boylarından
iç kesimlere kaydırılması, toplu yaşamalarına engel olunması, bunun mümkün
olmadığı hallerde en zengin ve verimli köylerden başlayarak buralara yüzde elli
oranında Türk yerleştirilmesi ve okullar açılması öneriliyor ... ”“CHP’nin tek
parti yönetimi”, günlük hayatı sürdürmeye yönelik “nafaka ekonomisi ilişkileri”nin
hakim olduğu “Lazcanın tarihsel konuşulma coğrafyası”nda “ulusal sanayi”nin
“kapitalist üretim ilişkilerini ve kurumları”nı geliştiremedi. “Yerel üretim
ilişkileri”ni tasfiye edemedi. Bu sebeple de dilsel ve kültürel farklılıkları
“doğal” bir “yok oluş süreci”ne sürükleyemedi. Bunun yerine “yerel üretim
ilişkileri”ni değil; ama, dilsel ve kültürel farklılıkları “doğal olmayan bir
yol”la, yani resmî ideoloji ve resmî tarih tezleriyle ortadan kaldırmaya
çalıştı. “Doğal” olan bir “yok oluş süreci”nin başlayabilmesi için 1950’li
yılların gelmesi, “çay tarımı”nın yörede yaygınlık kazanması gerekecekti.
1970’li yıllarda “yöresel” bir
dergide yayınlanan bir “makale”, hem resmî ideoloji ve resmî tarih tezlerinin
etkisini hem de yazarının “ruh hali”ni gözler önüne sermesi bakımından oldukça
önemlidir. “Bu makale”, “Rize’de Dil Sorunu “ başlığını
taşıyor: “Türkiye’de öteden beri çeşitli diller yaşamaktadır. Bunlardan
biri de Rize’nin bazı kazalarında hususiyle, Pazar, Ardeşen, Fındıklı ve bir de
Çoruh’un bir iki ilçesinde konuşulanıdır. Bu dile nedense “Lâzca” ismi
atfedilir. Lâzcanın menşei bizi ilgilendirmediği gibi onun üzerinde söz edecek
de değiliz. Konumuzun ilişeceği husus bu dilin mahzurları ve değersizliğidir.
Yukarıda yazdığım birkaç kazada bu dile Lâzca denmesi zannederim ki o muhitte
yaşayanlara Lâz lakabı verilmesinden ileri geliyor. Lâzca bundan öncesine kadar
hemen hemen orada yaşayanların ilk öğrendikleri, diğer bir deyişle anadilleri
idi. Daha yeni konuşmaya başlayan çocuk şüphesiz ki, Lâzca kelime ve deyimler
kullanacaktır. Çünkü ebeveyn ve muhitin müşterek lisanı budur.
Çocuk suçsuzdur. Hangi terbiye
altında yetişirse o terbiye ile gelişir. Eğer bu bapta kendine bir suç
atfedilecekse haksızlık edilmiş olur. O halde ebeveyn de kendi ebeveyni tarafından
aynı dil öğretişine mâruz kaldığına göre suçu araştırmak dilin menşeini
araştırmak kadar derinliklere sürükler bizi. Burada bir suç işlenmişse bu
telâfi edilmelidir
... Evet Lâzcayı ana dili yapmak
suçtur. Şüphesiz ki bu suç hukukî değildir. Fakat içtimai bir suçtur.Bugün bile
ekseri köylerde (Sahilleri istisna edebiliriz) altı yaşını doldurup ilk okul
öğrencisi olmak hakkını edinen her çocuk hemen hemen hiçbir Türkçe kelime
bilmemektedir. Böyle Türkçe kelimelerden yoksun boş kalıplar gibi okula gelen
zavallı çocuklar zorlu bir sıkıntı içindedirler. Yalnız birinci sınıfların
mevcut olduğu bir köy ilkokulunda Türkçe’yi bilen yalnız tek kişidir. Tek kişi
sadece Türkçe öğretip onları yetiştirme çabasındadır. Bereket öğretmenlerin de
çoğu bu adı geçen dili bilmektedir. Lazcayı bilmeyen bir öğretmenin yukarıdaki
tanımda olan bir ilkokuldaki manzarasını düşünün. Çocukla öğretmen arasında
derin bir anlamamazlık fırtınası kasırgası esecek ve netice olarak da semere
sıfır olacaktır. Burada öğretmenlerin bu kutsî çabalarını överek
belirtebilirim. Onların öğrenci yetiştirmek babında ne kadar çok çalışıp ne
keder güç sarf ettiklerini düşündükçe yüreğimde beliren hürmet ve saygı
duyguları tüylerimi ürpertiyor.Öğretmen önce okulda, yolda ve evde bu dili
konuşmayı şiddetle yasaklar. Konuşanları şikâyet etmelerini tenbihler.
Konuşanlara en ağır müeyyideleri tatbik eder. Fakat bütün bu tedbirler
istenileni vermekten uzak düşmektedir. Çünkü bir kere bu dil çocuk üzerinde
derin bir kök salmıştır. Onu unutmasına ve Türkçe’yi lâyıkı veçhile öğrenmesine
hemen hemen imkân yoktur. Hayatı boyunca da bunun acısını daima çekecektir ...
(...)
O halde bu derece hiçbir şey demek
olan ve üstelik zararlı olan bu dil neden konuşulsun? Onu konuşup ana dili
yapmak suç değil de nedir? Sonra hakiki dilimiz Güzel Türkçeyi ihmal etmek
demek değil midir? Öyleyse bu dilin kökünü kazımalıyız. Diyeceksiniz ki dil bir
havuç değildir ve kolay kolay bunun sonu getirilemez. Ama ben bunun aksini
söylemekte israr edeceğim. Zira bu dili ayakta tutacak hiçbir kaynak yok... maarif ile ailelerin elbirliği
ile çalışmaları yeter. Her aile en azından öğretmen kadar kendi çocuğu üzerinde
dursa ve ona doğuştan Türkçeyi öğretse dava zamanla halledilmiş olur ve
çocuklar da bu acaip dilin şerrinden kurtulmuş olurlar.”
“Rize’de Dil Sorunu”başlıklı
“makale”nin yazılıp yayınlandığı yıllarda bir ilkokul öğrencisi olan Selma
Koçiva yıllar sonra “o yıllar”a ilişkin tanıklıklarını şöyle aktarıyor :
“... ilkokula başladığımda, henüz
hatırlarım, benzer yokluklara biz de katlanıyorduk. Özellikle Türkçe bilmemenin
ve eğitimin Lazca olmamasından doğan komiklikler. Çocukluk arkadaşım Aysel’le
okumayı sökmüş olmalıyız. Bir gün, anlamını bilmediğimiz kelimeleri okuyup
Aysel’in babasına sorardık. O da bize okuduklarımızın Türkçe karşılığını
söylerdi. Türkçe bilmemenin sıkıntısı okulda Lazca konuşma yasağıyla pekişirdi.
Ama her çocuğun başında bekleyemezdi “yabancı” dediğimiz, Laz olmayan, çoğu
Orta Anadolu kökenli öğretmenler. Teneffüs zili çalar çalmaz dilimizin bağı
çözülür, Lazca konuşuyorduk. İspiyoncu ve ihbarcı çocukların ikazlarına aldıran
yoktu. Çocukluk arkadaşlarımı hâlâ aynı canlılıkla hatırlarım, şevkle Lazca
konuşmalarını, ince seslerinin yankıdığı su değirmenindeki annelerinden
öğrendikleri uzun Lazca ağıtları ...(...)
... Lazca bilmenin, Türkçeye hakim
olamadan bir okula devam ederken karşılaşılan zorlukları anlatıyordu. Bir ara,
“okula giderdik de her anlatılanı öyle anlamazdık. Bir ara öğretmenimiz Pehlül
Bey’in bize, kapıları sıkı sıkı kapatıp dersi Lazca açıkladığını bilirim.
Pehlül Bey de Lazdı. Çok iyi Lazca konuşurdu, ancak bizimle konuşmazdı. Çok
zorda kalırsa, çocuklar dersi anlamazlarsa Lazca konuşurdu. Çok kısa bir süre
ve sesini alçaltarak ...”
SOVYETLER BİRLİĞİ LAZLARININ
“KÜLTÜREL HAKLAR”I ELLERİNDEN ALINIYOR
Sovyet yönetiminin ilk yıllarında
“kültürel haklar”a sahip olan Lazlar 1930’lu yılların sonlarında nüfus
kayıtlarına Megreller ve Svanlar gibi “Gürcü/Kartveli” olarak geçirildiler.
“Kültürel haklar”ı ellerinden alındı. Ardından da Kazakistan’a sürüldüler.
Gecikmiş “ulus-devletler”i ve bunların resmî ideoloji ve resmî tarihlerini
yaratmanın “doğal” bir sonucu olarak bazı dil ve kimliklerin yok sayıldıklar ve
yok edilmeye çalışıldığı süreç, 20. yüzyılda yalnızca “kapitalist” eksende
değil, tutarsız bir “milliyetler politikası”nın uygulandığı Sovyetler
Birliği’nin Kafkasya’daki birlik-cumhuriyeti Gürcüstan’da da tüm şiddetiyle
yaşandı. Lazlar Türkiye’de “Türk”, Gürcüstan’da “Gürcü/Kartveli”ydi!
15 Ekim 1997 tarihinde “Abhazya
Parlamento”su Abhazyalı Türkler, Lazlar ve Rumların durumlarına da değinerek
geçmiş yönetimlerce haksız yere suçlandıkları konularda itibarlarının iadesini
istedi.
17 Ekim 1997 günkü oturumda
oybirliğiyle kabul edilen maddelerden bazıları şöyle:“Abhaz halkı daha önceden
da haksız suçlamalarla sürgüne tabi tutulan halk olarak görülmeli, aynı zamanda
1940’lı yıllarda Stalin rejimi tarafından Abhazya’dan sürülen Rumlar, Lazlar ve
Türkler de sürgüne maruz bırakılan halklar olarak kabul edilmelidir.”(madde 4).
Abhazya parlamentosu hukuk komitesi
ile insan hakları komisyonu, daha önce suçlanarak Abhazya’dan sürgüne tabi
tutulan Türkler, Lazlar ve Rumların itibarlarının iadesi ile ilgili kanun
tasarılarını en kısa zamanda hazırlamakta görevlendirir.” (madde 11).
”Nugzar Dzhodzhua,“dil politikaları”na
dikkat çekerek şu önemli tespitte bulunuyor:“... Haziran 1990’da, Londra’da
toplanan 5. Avrupa Kafkasoloji Kongresi’nin oturumları yapıldı. Sunulan
tebliğlerden bir tanesi Megrelce ve Lazca’ya ayrılmıştı. Kardeş dil Lazca’nın
Türkiye’deki durumu gibi Megrelce’nin de Gürcüstan’da yok sayıldığı konuları
tebliğin tartışılan noktalarındandı ... Sizin “köpeklerin dili” olarak
nitelediğiniz Megrel dili sınırsız güzellikte, zengin ve çeşitliliktedir, yok
olması sadece Megreller için değil bütün insanlık için bir trajedi olacaktır
... ”
TÜRKİYE’ DEKİ RESMî TARİH TEZLERİ
“Soğuk Savaş yılları”nda yayınlanan
“etnik köken”e ilişki “eserler” de ,“CHP’nin tek parti yönetimi”nin
şekillendirmeye çalıştığı resmî tarih tezlerine dayanır. Bu “eserler”deki
“bilgiler”, resmî platformlarda da dile getirilir ve yayınlanan kitaplara
“kaynaklık” eder. Bu “eserler”, her nasılsa (!) Şemsettin Sami’nin
“Kamus-ül-A’lam”daki “ Lazlar” ve“ Lazistan” maddelerini her defasında dikkate
almaz!Bu yıllarda çok cılız da kalsa resmî tarih tezlerine karşı çıkışlar
görülür. Av. Şehzat Ayartepe’nin makalesi önemli bir örneği oluşturur. “Soğuk
Savaş yılları” yalnızca resmî tarih tezleriyle geçmedi. “Laz Fıkraları ”da
vardı! Bunlar günümüze kadar aktarılacaktı:“Garson:‘Burası canlı beyin lokantası
... Her türlü beyin var efendim! En pahalısı da Laz beyni!’ Müşteri:’ Aa! Neden
o? ‘Garson: ‘İki Laz kesiyorsun, bir beyin çıkıyor!‘ ...”(Asabi Gazetesi,
20.12.1997).Gürcüstan’ın Ankara Büyükelçisi Nodar Komakhidze de bir röportajda
bu “fıkralar”a değiniyor ve şunları söylüyordu : “ ... Sizdeki Karadenizli tipi
Temel’e benzeyen bir karakter bizde de çok yaygın; biz Ona Megrel diyoruz ...
”(Türkiye Gazetesi, 14.03.1995).
“SOĞUK SAVAŞ YILLARI”SONA
ERİYOR:LAZLARI KUŞATMAYA ÇALIŞAN “YENİ” RESMî İDEOLOJİLER SAHNEYE ÇIKIYOR
19. yüzyılda “Müslüman Osmanlı
Devleti”ne “şaşırtıcı bir bağlılık” gösteren ve 1920’lerde Anadolu’nun
Kurtuluşu’nda fedakârlıklarda bulunan Müslüman Lazlar, 1940’larda
“içer(de)ki düşmanlardan biri”ne “dönüşmüştü”! Kendilerine bir “tarih”
yazılmıştı! Köylerinin adı da “değişmişti”! Dillerini konuşmaları bile yasaktı!
Adlarını ise, yalnızca “kendilerini her defasında gülünç duruma düşüren
fıkraların aktörleri” olarak kalmaları şartıyla kullanabilirlerdi!
“Soğuk Savaş yılları”nın sonlarına
doğru, 1988’de Sarp Sınır Kapısının açılmasıyla birlikte Türkiyeli Lazlar ve
sınırın ötesindeki Lazlar ve Megreller yeniden kucaklaşma imkânı bulur.
“1950’li yıllar”la ve “çay tarımı”nın yörede yaygınlık kazanmasıyla birlikte
yaşanılmaya başlanan “doğal yok oluş süreci” 1980’lerin sonlarına doğru radyo,
Tv, vb. kitle iletişim araçlarının da yaygınlaşmasıyla hız kazanır. “Bu
süreç”te dil ve kültürlerinin hızla “bir yok oluş”a gittiğini gören bir avuç
duyarlı insan, bir “Laz Enstitüsü” veya bir “Laz Vakfı” kurmak için bir
çalışma başlatır. Bir“girişim komitesi” oluşturulur ve kendilerini basın
yoluyla deklere ederler:“... Biz, dil, kültür ve ulusal, demokratik haklar
diyebileceğimiz haklarımızı almak istiyoruz. Bunun dışında amacımız ayrışmak
değil. Yine birlikte olmak. Ama kendi kimliğimizi muhafaza edip gönüllü birliği
sağlayabilmek. Bizim amacımız bu. Onun haricinde bir başka amaç taşımıyoruz ...
Misak-ı Milli hudutlarının çizilişinde Lazların emeği vardır. Dolayısıyla
Lazların bu memlekette emeği vardır, söz sahibidirler.
... Bizler Anadolu’da her zaman
vardık. Bizler ne Ermeniyiz, ne Pontusuz , ne Gürcüyüz, ne Türküz. Bizler
Lazız. Ve yaşamımızı böyle de sürdüreceğiz.”
19.10.1983 tarih ve 2932 sayılı, “Türkçeden Başka Dillerde Yapılacak Yayınlar Hakkındaki Kanun”un değiştirildiği bir döneme denk düşen bu basın açıklamalarına ilk tepki, çok satan “ucuz” bir gazeteden geldi. Bu “gazete”, bir hafta boyunca bir hedef gösterme kampanyası yürütür. “Duyarlı kesimler”in “tepkiler”i “ Laz Vakfı Girişim Komitesi”ne yöneltilmek istenir. Amaç, bu vakfın kurulmasını engellemektir. Bu “gazete” ,“ülkenin bölünmez bütünlüğü şiarı”ndan hareketle bu “yayınlar”ı yaptığı izlenimini uyandırmak için büyük bir “özen” gösterir. Bütün bu “özen”e rağmen, bu “kampanya”nın “Lazlara yönelik hangi resmî ideoloji” lehine yürütüldüğü “belli değildir”. “Soğuk Savaş yılları”nın sona ermesiyle birlikte ortaya çıkan kısmî “özgürlük” ortamında Türkiye’deki resmî ideoloji ve resmî tarih tezlerini sorgulama imkânı doğarken, Lazların “Gürcü/ Kartveli” veya “Pontus(lu)” / ”Rum” / ”Yunanlı” olduklarını iddia eden diğer resmî ideoloji ve resmî tarih tezleri de “bir şekilde”etkili olarak hem kafaları karıştırmaya hem de Lazların dil ve kültürlerini yaşatmaya yönelik çabalarını provoke etmeye çalışır. Bütün bu “engelleyici” çabalara rağmen, 1993’te “Ogni Kültür Dergisi ”yayın hayatına başlar.
“Çıkarken” başlıklı makalede şu
görüşlere de yer verilir : “ ... Lazların da varolmak, kimliklerini yeniden ve
çağdaş bir içerik ile kazanmak ve korumak, özgür ve korkusuzca yaşamak hakları
vazgeçilmez bir doğal hak olarak kazanılmayı beklemektedir ... OGNİ, Anadolu
mozaiğinin parçası olan Lazları dili, tarihi, edebiyatı, folkloru, müziği,
sosyolojisi, arkeolojisi, coğrafyası ve diğer bilim, kültür, sanat, araştırma,
tanıtma ve yeniden inşa için yayın faaliyetiyle evrensel kültüre katkıda
bulunurken diğer yandan da Kafkasya ve Anadolu’da yaşayan halkların ortak sesi,
bölge halklarının kardeşlik köprüsü olacaktır.
“Ogni”nin ardından “Mjora” ve “Sima”
adlı periyodikler de yayınlanacaktır. Onlarca makale ve Lazca metin çeşitli
dergi ve gazetelerde yayınlanır. Kitaplar ve sözlükler yazılır. Zuğaşi Berepe,
Ayhan Alptekin, Birol Topaloğlu, Kâzım Koyuncu gibi grup ve sanatçılar Lazca
şarkılara yeniden can verir. Yöresel dernekler“kültür”e yönelir. “Laz dili ve
kültürü”nü yaşatmaya yönelik bir vakıf İstanbul’da değil ama, 1996’da İzmit’te
kurulur. Vakıf senedinde, vakfın amacı şu şekilde belirtilir:
“Borçka, Hopa, Arhavi, Fındıklı,
Ardeşen ve Pazar ilçelerinde yaşayan, kökeni bu bölgeler olup ekonomik vesair
sebeplerle yurdun çeşitli yörelerine dağılmış olan, bu bölgelerle benzer
kültürlere sahip yurtdışında kalmış yerleşim birimlerinde iken savaşlar ve
savaş sonrası göçler sebebiyle yurdun çeşitli yörelerine yerleştirilen yukarıda
üç bölümde sayılan özelliklere sahip olup halen yurtdışında bulunan vatandaşlar
arasında; ekonomik ve sosyal dayanışmayı sağlamak, müşterek kültür ve örf
adetleri yaşatmak ... ” Sima Vakfı,“Sima” adlı bir kültür dergisini de
yayınlamaya başlar.
Vakıf başkanı Orhan Bayramin bu derginin yayınlanma amacını şöyle açıklar :
“... Laz tarihi ile ilgili kalıcı belgeler, bilgiler, maniler, halk deyişleri daha menşeinde iken kaybolup gitmeden, övünç vesilemiz kültürümüzü yok olmaktan kurtarmak... son yıllarda münferiden yazılan kitaplar, dergiler, edebi eserlerin halkımızda ve dünyada ilgi ile izlendiği gözden kaçmamaktadır. Bu tür yazıların çoğalmasından yanayız...”
Vakıf başkanı Orhan Bayramin bu derginin yayınlanma amacını şöyle açıklar :
“... Laz tarihi ile ilgili kalıcı belgeler, bilgiler, maniler, halk deyişleri daha menşeinde iken kaybolup gitmeden, övünç vesilemiz kültürümüzü yok olmaktan kurtarmak... son yıllarda münferiden yazılan kitaplar, dergiler, edebi eserlerin halkımızda ve dünyada ilgi ile izlendiği gözden kaçmamaktadır. Bu tür yazıların çoğalmasından yanayız...”
LAZCA DA TÜRKİYE’ NİN DİLİDİR
Lazların, bu “son dönem”de yaptıkları çalışmalar esas olarak “anadil Lazca” nın yaşatılması, geliştirilmesi ve gelecek kuşaklara aktarılması noktasında yoğunlaşmaktadır.
Selma Koçiva şöyle diyor:
“... Oysa Laz halkı anadilini gözbebeği gibi seviyor. Tüm olumsuz koşullara rağmen, çoğunlukla sözlü olarak da olsa anadilimizi yaşatmıştır. Son on yıllarda Laz dili ve kültürüne artan ilgi bir şeyleri yitirme korkusundan kaynaklanmaktadır ... Bizler anadilimiz Lazcayı yitirmek istemiyoruz ... anadilimizi korumak istiyoruz ...Her türlü dilsel ve kültürel serbestlik istiyoruz ...”
“... Oysa Laz halkı anadilini gözbebeği gibi seviyor. Tüm olumsuz koşullara rağmen, çoğunlukla sözlü olarak da olsa anadilimizi yaşatmıştır. Son on yıllarda Laz dili ve kültürüne artan ilgi bir şeyleri yitirme korkusundan kaynaklanmaktadır ... Bizler anadilimiz Lazcayı yitirmek istemiyoruz ... anadilimizi korumak istiyoruz ...Her türlü dilsel ve kültürel serbestlik istiyoruz ...”
Sarigina Beşli, çocuğun ikilemine
dikkat çekerek şunları yazıyor:
“... Köydeyken herkes Lazca konuşuyordu, bir sorun yoktu. Çocuk, Türkçe bilmiyor muydu? Biliyordu ama konuşması ve yazması gerekmiyordu. Zaten aptal kutusunu anlamak için Türkçeyi biraz bilmek yeterliydi .Ama okulda durum farklıydı... 1991’de“ Lazuri Alfabe” adlı kitapçığın elime geçmesiyle enim için yeni bir dönem başladı... çok sevdiğim dilimi artık yazıp okuyabilecektim... Önümüzde açılan bu yeni dönemde kendi adımıza kazanımlar elde etmek için öncelikle sorumluluk duymamız gerekiyor. Kime karşı mı? Sana bu dili taşımış olan atalarına ve senin bu dili taşıman gereken çocuklarına yani geçmişine ve geleceğine!”
“... Köydeyken herkes Lazca konuşuyordu, bir sorun yoktu. Çocuk, Türkçe bilmiyor muydu? Biliyordu ama konuşması ve yazması gerekmiyordu. Zaten aptal kutusunu anlamak için Türkçeyi biraz bilmek yeterliydi .Ama okulda durum farklıydı... 1991’de“ Lazuri Alfabe” adlı kitapçığın elime geçmesiyle enim için yeni bir dönem başladı... çok sevdiğim dilimi artık yazıp okuyabilecektim... Önümüzde açılan bu yeni dönemde kendi adımıza kazanımlar elde etmek için öncelikle sorumluluk duymamız gerekiyor. Kime karşı mı? Sana bu dili taşımış olan atalarına ve senin bu dili taşıman gereken çocuklarına yani geçmişine ve geleceğine!”
Yılmaz Avcı, “böyle giderse Lazcanın
iki nesil sonra yok olacağı”na dikkat çekerken,
İsmail Avcı Bucaklişi bu konuda
şunları yazıyor:
“ Bizi biz yapan değerler her geçen gün yok olup gidiyor. Daha dün bizimle birlikte Laz kültürüyle yaşayan, dolu dolu Lazca konuşup gülen, bize Lazca masallar anlatan nineler, dedeler yok artık. Laz masallarının gizemli dünyası çok uzaklarda kaldı... Her yaşlı Lazın ölümü, bir yanımızı koparıp götürüyor mezara... Lazuri Nenapuna yaşayan bir halkın, yaşayan bir dili olduğunu gösteren açık bir delildir...”
“ Bizi biz yapan değerler her geçen gün yok olup gidiyor. Daha dün bizimle birlikte Laz kültürüyle yaşayan, dolu dolu Lazca konuşup gülen, bize Lazca masallar anlatan nineler, dedeler yok artık. Laz masallarının gizemli dünyası çok uzaklarda kaldı... Her yaşlı Lazın ölümü, bir yanımızı koparıp götürüyor mezara... Lazuri Nenapuna yaşayan bir halkın, yaşayan bir dili olduğunu gösteren açık bir delildir...”
“Lazca-Türkçe / Türkçe-Lazca” sözlük
hazırlayan Metin Erten, kendisini böyle bir çalışmaya yönelten sebepleri şöyle
açıklıyor:
“...doğduğumuz günden beri konuştuğumuz dilimizi, Lazcayı korumak, gelişmesine katkıda bulunmak gerekiyordu... Dedelerimizden Kurtuluş Savaşı’nı dinleyerek büyüdük. Ülkeyi kurtarmak için dilleri farklı da olsa insanlar bir araya gelmişler ve ortak savaşmışlardı. O orduların çok dili vardı ama sonuçta tektiler. Farklı dillerinin olması bu ülke için savaşmalarına engel değildi. Bugün de farklı dillerimizin olması birlikte olmamız için bir engel değil...”
“...doğduğumuz günden beri konuştuğumuz dilimizi, Lazcayı korumak, gelişmesine katkıda bulunmak gerekiyordu... Dedelerimizden Kurtuluş Savaşı’nı dinleyerek büyüdük. Ülkeyi kurtarmak için dilleri farklı da olsa insanlar bir araya gelmişler ve ortak savaşmışlardı. O orduların çok dili vardı ama sonuçta tektiler. Farklı dillerinin olması bu ülke için savaşmalarına engel değildi. Bugün de farklı dillerimizin olması birlikte olmamız için bir engel değil...”
M.Recai Özgün’ün de vurgusu
“anadili”nedir :
“... Türkiye’nin demokratikleşmesine paralel olarak, yerel diller üzerindeki baskıları kaldırılması, kültürel desteklerin geliştirilmesi gereklidir. Dil eğitimine en azından ilkokullarda “anadil” eğitimi statüsünde yer verilmesi; bu dilde eğitim verecek olanların üniversitelerde yetiştirilmesi ve resmî Radyo ve TV’lerde haber ve eğitici yayınlara geçilmesi, isimleri değiştirilen yerleşim birimlerine yeniden Lazca isimlerin verilmesi gereklidir.” 2001 yılının Eylül’ünün son haftasında , ülkemizin “konuşanları sayıca (daha) az dilleri” veya “yerel dilleri” konusunda önemli bir gelişme yaşandı. Bu konuda A k ş a m Gazetesi şu habere yer verdi : “ ... Anayasanın 28. maddesinin ikinci fıkrası da Anayasa değişiklik paketinin 10. maddesindeki bir düzenleme olarak Meclis Genel Kurulu’nda kabul edildi. ‘Kanunla yasaklanmış olan herhangi bir dilde yayım yapılamaz’ hükmü Anayasadan çıkarıldı ...” (27 Eylül 2001).
“... Türkiye’nin demokratikleşmesine paralel olarak, yerel diller üzerindeki baskıları kaldırılması, kültürel desteklerin geliştirilmesi gereklidir. Dil eğitimine en azından ilkokullarda “anadil” eğitimi statüsünde yer verilmesi; bu dilde eğitim verecek olanların üniversitelerde yetiştirilmesi ve resmî Radyo ve TV’lerde haber ve eğitici yayınlara geçilmesi, isimleri değiştirilen yerleşim birimlerine yeniden Lazca isimlerin verilmesi gereklidir.” 2001 yılının Eylül’ünün son haftasında , ülkemizin “konuşanları sayıca (daha) az dilleri” veya “yerel dilleri” konusunda önemli bir gelişme yaşandı. Bu konuda A k ş a m Gazetesi şu habere yer verdi : “ ... Anayasanın 28. maddesinin ikinci fıkrası da Anayasa değişiklik paketinin 10. maddesindeki bir düzenleme olarak Meclis Genel Kurulu’nda kabul edildi. ‘Kanunla yasaklanmış olan herhangi bir dilde yayım yapılamaz’ hükmü Anayasadan çıkarıldı ...” (27 Eylül 2001).
Cumhuriyet Gazetesi’nin “RTÜK’ten
“Lazca”yayına Uyarı” başlıklı haberi, “bu konuda” henüz yasal düzenlemelerin
yapılmamasından kaynaklanan “uygulamalar”a ilişkin durumu gözler önüne
sermektedir :
“Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK), Rize Gelişim TV’ye “Lazca” yayın yaptığı için uyarı cezası verdi. Üst Kurul, Gelişim TV’nin “Lazca” sunduğu müzik-eğlence programı ile “radyo ve televizyon yayınlarının Türkçe yapılması” ilkesini çiğnediğini savundu. Üst Kurul, bu kuralı bugüne kadar yalnızca Kürtçe yayınlar konusunda uygulamıştı. Gelişim TV'ye verilen ceza, aynı zamanda Kürtçe dışında başka dilde yapılan bir yayına ilk kez ceza uygulanması anlamına geliyor.” (16 Şubat 2002).
“Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK), Rize Gelişim TV’ye “Lazca” yayın yaptığı için uyarı cezası verdi. Üst Kurul, Gelişim TV’nin “Lazca” sunduğu müzik-eğlence programı ile “radyo ve televizyon yayınlarının Türkçe yapılması” ilkesini çiğnediğini savundu. Üst Kurul, bu kuralı bugüne kadar yalnızca Kürtçe yayınlar konusunda uygulamıştı. Gelişim TV'ye verilen ceza, aynı zamanda Kürtçe dışında başka dilde yapılan bir yayına ilk kez ceza uygulanması anlamına geliyor.” (16 Şubat 2002).
Türkiye’nin taraf olduğu “Lozan
Antlaşması”nın yalnızca Hıristiyan ve Musevî azınlıkların “kültürel haklar”ını
tanımadığı, Lazca gibi konuşanlar sayıca (daha) az diller”veya“yerel diller”in
varlıklarını da güvence altına aldığını belirten bazı yorumlara günümüzde
sıklıkla rastlanmaktadır. Oktay Ekşi ve Sedat Ergin, makalelerinde bu konuyla
bağlantılı olarak “Lozan Antlaşması”nın 39. maddesinin dördüncü fıkrasını
aktarıyorlar:
“Herhangi bir Türk yurttaşının gerek
özel ya da ticari ilişkilerinde, gerek din, basın ya da her türlü yayın
konusunda ve gerek toplantılarda herhangi bir dili serbestçe kullanmasına karşı
hiçbir sınır yoktur.” “CHP’nin tek parti yönetimi” ve “Soğuk Savaş yılları”
boyunca Türkiye’nin “çok dilli” bir ülke olduğu gerçeği kabullenilmek
istenmedi. Türkçe’nin resmî dil olmasının yanında, Lazca gibi “konuşanları
sayıca (daha) az diller” veya “yerel diller”in de varlıklarını sürdürebilmeleri
ve kurumsallaşmalarının , “uluslaşma” önünde bir engel teşkil etmeyeceği
görülmedi. Bunun yerine, bu dillerin konuşulmaları bile yasaklanarak
konuşanlarının sayısının her geçen gün azaltılması amaçlandı. Bu “yasak
diller”, 1920’lerde esas olarak Türkiye’nin belirli bölgelerinde konuşulurken,
günümüzde “doğal” olan veya olmayan sebeplerden dolayı yaşanan göçlerle
Türkiye’nin hemen her yerinde konuşulmaktadır. Günümüzde, Lazca gibi
“konuşanları sayıca (daha) az olan diller” veya “yerel diller” gündeme
geldiğinde kimileri “bu diller”i “bölücülük” sebebi olarak lânse etmeye
çalışmaktadır. Kimileri de “anadil eğitimi ”, “anadilde eğitim” vb.
tartışmaları “Kürtçe” üzerinden yapmaktadır. Oysa ne “bu diller” lânse edilmeye
çalışıldığı gibi “bölücülük” sebebidir ne de “Kürtçe” Türkiye’nin tek “konuşanı
sayıca (daha) az dil”i veya “yerel dil”idir. “Bu diller” ülkemizin ve bütün
insanlığın ortak zenginliğidir. Binlerce yıllık bir geçmişe sahip olan ve “her
türlü olumsuz şart”a rağmen, günümüze ulaşabilme becerisini gösteren“bu diller”
ister yüz kişilik bir köyde konuşuluyor olsun, ister çok daha fazla insan
tarafından toplu veya dağınık çok daha geniş yerleşim birimlerinde yaşatılıyor
olsun aynı eşitlikte geleceğe taşınma hakkına sahiptir.“Bu diller” deyaşamalı,
geliştirilebilmeli ve her türlü iletişim araçlarıyla gelecek kuşaklara
aktarılabilmelidir. Türkiye’nin “çok dilli” bir ülke olduğu gerçeğinin kabul
edilmesi, resmî dil Türkçe’nin dışındaki bu “yasak diller”in de
kurumsallaşabilmeleri ve kendilerini geleceğe taşıyabilmelerinin önündeki
engellerin kaldırılması, toplumun demokratikleşmesine, toplumsal birlik ve
barışa şüphesiz önemli bir katkı olacaktır. (22 Nisan 2002)
Kaynakça:
-“Abhazya Parlamentosu’nun Açıklaması”(1996): Kafkasya Yazıları, sayı 6, Çiviyazıları, İstanbul .
-Akar, Rıdvan (1998): “Bir Bürokratın Kehaneti Ya Da ‘Bir Resmî Metin’de Planlı Türkleştirme Dönemi”, Birikim, sayı 110, Birikim Yayıncılık, İstanbul.
-Akgün, Ayten(röp.),”Skudas Xalkepeşi Cumapoba”,Gündem Gazetesi, 18.11.1973.
-Aksamaz, Ali İhsan (2000):“Dil–Tarih–Kültür -Gelenekleriyle Lazlar”,1.Baskı, Sorun Yayınları, İstanbul.
-Aksamaz, Ali İhsan (2000):“Sovyetler Birliği’nin Milliyetler Politikası ve Kafkasya”, Tarih ve Topum, sayı 199, İletişim Yayınları, İstanbul.
-Allen, W.E.D.–Muratoff, Paul (1996):Kafkas Harekâtı, 1828-1921 Türk-Kafkas Sınırındaki Harplerin Tarihi, Genel Kurmay Basımevi, Ankara.
-Amıcba, Gerg (1993): Ortaçağ’da Abhazlar, Lazlar, Nart Yayıncılık, İstanbul.
-Bağ, Yaşar (2001): Çerkeslerin Dünü, Bugünü, l. Baskı, Kafkas Derneği Yayınları (17), Ankara.
-Avcı, Yılmaz (1999): Şurimşine (Lazca / Türkçe), l.Baskı, Kurye Yayınları, İstanbul.
-Avcı, Yılmaz (2002):“Türkçe’yi Nasıl Öğrendik?”, Yeni Kafkasya Gazetesi, sayı 3, İstanbul.
-Ayartepe, Av.Şehzat,“Lazların Tarihçesi”, Karadeniz Haber Gazetesi, 1.12.1976.
-Bayramin, Orhan (2000):“Başlarken”,Sima Kültür Sanat Edebiyat Dergisi, sayı 1, İzmit.
-Beller–Hann, İldiko (Çeviren: Ali İhsan Aksamaz) (1999): Doğu Karadeniz’de Efsane, Tarih ve Kültür, 1.Baskı, Çiviyazıları, İstanbul.
-Beşli, Sarigina (1993):“ Kendinde/Kendin Olma Bilinci Üzerine Düşünceler ”, Ogni Kültür Dergisi, sayı 1, İstanbul .
-Bucaklişi, İsmail Avcı –Uzunhasanoğlu, Hasan (1999): Lazuri – Turkuli Nenapuna(Lazca-Türkçe Sözlük), 1.Baskı, Akyüz Yayıncılık, İstanbul.
-Bugün Gazetesi, 31.01.1993–07.02.1993.
-Bul, Melahat (2000):“Lazca ile Mücadele Kolu Başkanlığından Laz Kültürünün Araştırılmasına Uzanan Bir Yol: M. Recai Özgün“ Mjora, sayı 1, Çiviyazıları, İstanbul.
-Canaşia,n S.–Bertzenişvili, N.(1987): “Türkiye’den Haklı İstemlerimiz”,Tarih ve Toplum, sayı 46, İletişim Yayınları, İstanbul.
-Çakır, Ruşen (1992):“Laz Kültürel Rönesansının Eşiğinde”,Cumhuriyet- Kitap, sayı 131.
-Çveneburi Kültürel Dergi (2002), sayı 44, Total Müşavirlik Ve Mümessillik LTD. Şti.,İstanbul.
-Doğan, Yalçın,”Türk Milletini Teşkil Eden Öğeler ..”, Milliyet Gazetesi, 05.10.1993.
-Dündar, Fuat (1997):“Kafkasya Hakkındaki Yasaklı Yayınlar(1920-44)“,Kafkasya Yazıları, sayı 2, Çiviyazıları, İstanbul.
-Dzhodzhua, Nugzar (Çeviren: Ali İhsan Aksamaz) (1994):“Ben Bir Megrelim”, Ogni Kültür Dergisi, sayı 6, İstanbul.
-Ekşi, Oktay,“Kopenhag Ve Lozan“, Hürriyet Gazetesi, 23.07.2000.
-Ergin, Sedat,“Lozan’ın Işığında Kürtçe’nin Durumu”, Hürriyet Gazetesi, 30.07.2000
-Erten, Metin (2000):Lazca–Türkçe/Türkçe–Lazca Sözlük,1.Baskı, Anahtar Kitaplar, İstanbul.
-Feurstein, Wolfgang(1994):“Bir Alman Gözüyle Lazlar ”, Ogni Kültür Dergisi, sayı 2, İstanbul.
-Güvenç, Bozkurt (1996): Türk Kimliği, 4.Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul.
-Hewitt, B.George (Çeviren: Ali İhsan Aksamaz) (1996): “Kafkasya ve Megrel – Lazların Kültürel Hakları”,Birikim, sayı 85, Birikim Yayıncılık, İstanbul .
-Hikmet, Nazım (1987):“1920 Yılı Ve Hikâyei Arheveli İsmail“, Memleketimden İnsan Manzaraları, İkinci Basım, Bilgi Yayınevi, Ankara.
-Kırım, Ahmet (1992):“Laz Burjuvazisi De Destekliyor”, Aktüel, sayı 66, İstanbul.
-Kırzıoğlu, M.Fahrettin (1992):“Lazlar / Çanarlar, VII. Türk Tarih Kongresi Bildirileri, Ankara.
-Koçiva, Selma (1999): LAZONA – Laz Halk Gerçekliği Üzerine, 1. Baskı, Lazebura, Dortmund, Deutschland.
-Lang, David Marshall (1962): A Modern History Of Georgia, (?), London.
-Özgün, M.Recai (1996): Lazlar, 1. Baskı, Çiviyazıları, İstanbul.
-Özgün, M.Recai (1998): Kurtuluşumuzun Öyküsü, 1.Baskı, Sima Yayınları, İzmit.
-Söylemez, Haşim (2000):“Çok Renkliyiz”, Aksiyon, sayı 291.
-Şemsettin, Sami (1993): “Kamus – ül – A’lam’da Lazlar Ve Lazistan “, Çveneburi Kültürel Dergi, sayı 2/3, İstanbul.
-Teztel, Deniz, ”Lazlardan Alternatif Vakıf”, Cumhuriyet Gazetesi, 19.01.1993.
-Toumarkine, Alexandre (19995): Les Lazes En Turquie (xıx e- xx e siécles), Les Editions ISIS, İstanbul.
-Türkiye İhtilâlci İşçi Köylü Partisi Davası Savunma (1974): 1.Baskı, Aydınlık Yayınları, İstanbul.
-Yerasimos, Stefanos (1994): Milliyetler Ve sınırlar -Balkanlar, Kafkasya ve Orta-Doğu, 1. Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul.
Ali İhsan Aksamaz,“SORUN POLEMİK“, sayı: 5, Kış 2002
aksamaz@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=TjLFbdMpETk
https://www.youtube.com/watch?v=OQ7foG5OybI https://www.youtube.com/watch?v=9bmOE5m5h0s
https://www.youtube.com/watch?v=TjLFbdMpETk
https://www.youtube.com/watch?v=OQ7foG5OybI https://www.youtube.com/watch?v=9bmOE5m5h0s
https://shangulishialiihsanaksamaz.blogspot.com/2019/11/osmanlinin-son-donemindeki-siyasi-parti.html